دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴

اطلاعات شخصي کانديداها به صورت رسمي در سامانه بيتاک منتشر مي شود

عيسي نجفي

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲:۰۰


براساس مصوبه بيست و هفتمين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي در تاريخ 1394/11/24، تمام کانديداها و اعضاي مرتبط با تبليغات انتخاباتي در حوزه فضاي مجازي ملزم به اجراي دستورالعمل فعاليت هاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي و استفاده از سامانه بيتاک هستند.

وايمکس نيوز- عيسي نجفي  معاون فناوري اطلاعات و تجارت الکترونيک شرکت ملي پست ايران با اشاره به اهميت و تاثير گذاري فضاي مجازي در بحث انتخابات ، گفت : به همين علت متوليان انتخابات در کشور،  براي ساماندهي اين فضا و همچنين طراحي و راه اندازي بستر يکپارچه تبليغات کشور" بيتاک " ، دستورالعملي را تهيه و ابلاغ کردند .

وي به چالش هاي فضاي تبليغات انتخاباتي اشاره کرد و افزود : گاهي در اين فضا بداخلاقي ها يي اتفاق مي افتاد که باعث ايجاد مشکلاتي  براي کانديداها  مي شود و براي رفع اين مشکلات ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور بستري را فراهم کردند که اين بستر علاوه بر امکان ارتباط بين ستاد انتخابات و نامزدها ، امکان ارتباط دو بازيگر ديگر انتخابات يعني مردم و منتشر کنندگان رسمي محتوا را نيز برقرار مي کند.

سامانه بيتاک ، براي انتخابات پيش رو رياست جمهوري ، مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر و روستا

نجفي با بيان اينکه زيرساخت هاي فني و طراحي سامانه بيتاک با پيشنهاد ستاد انتخابات کشور انجام شد ، تصريح کرد : اين سامانه طوري طراحي شده است که براي 3 انتخابات پيش رو رياست جمهوري ، مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر و روستا آماده و در حال فعاليت است .

وي تاکيد کرد : حداقل کاري که ستاد انتخابات کشور بر اساس شئونات فعاليت در فضاي مجازي مي توانست انجام دهد اين بود که حداقل يک صفحه وب پيج رسمي به نام تمام نامزدهاي انتخابات اختصاص دهد که اطلاعات اصلي کانديداها در زمان ثبت نام در وزارت کشوررا ارايه مي کند .

الزام ثبت صفحات مجازي کانديداها در سامانه بيتاک

معاون فناوري اطلاعات و تجارت الکترونيک  با اشاره به اينکه در مرحله بعد نامزدها مي توانند با مراجعه به صفحه مخصوص به خود اطلاعات جديدي را در اين سامانه بارگذاري کنند ، خاطر نشان کرد :  کانديداها بايد اطلاعات مربوط به سايت ها ، وبلاگ ، کانال ها و گروه هاي تلگرامي و صفحات مربوط به شبکه هاي اجتماعي که به صورت رسمي متعلق به خودشان و يا مورد تاييد آنان است را در صفحه مربوط به اين کانديدا در سامانه بيتاک معرفي کرده تا از سوء استفاده ها و مشکلات بعدي جلوگيري شود.

وي هدف از انجام اين کار را اينگونه توصيف کرد :  در فضاي وب براي نامزد خاصي کانال و يا صفحه اي ايجاد مي شود که بر عليه و يا له آن کانديد تبليغ مي کند و کانديدا به وسيله سامانه بيتاک اين امکان را داشته باشد که در همين فضاي مجازي بتواند تعلق اين کانال يا صفحه مربوطه را تاييد يا رد کند و امکان رسيدگي به اين موضوع در کمترين زمان فراهم شود.

بارگذاري اطلاعات 250 هزار کانديداي شوراهاي شهر و روستا در سامانه بيتاک

نجفي در ادامه اظهار داشت : با توجه به اينکه اطلاعات حدود 250 هزار کانديدا براي شوراي شهر و روستا به تفکيک روستا و شهر در اين سامانه وجود دارد ، مردم مي توانند با مراجعه به اين سامانه ، آخرين اطلاعات موجود در صفحه شخصي کانديداها را مشاهده کنند.

وي  ضلع سوم در ارتباط با سامانه بيتاک را منتشر کنندگان محتوا اعلام کرد و افزود : از 10 روز گذشته ثبت نام منتشرکنندگان محتوا در اين سامانه آغاز شده است و بسته هاي تبليغاتي براي ارايه به کانديداها توسط منتشرکنندگان در اين سامانه به کانديداها ارايه مي شود و کانديداها در صورت نياز مي توانند از اين بسته هاي تبليغاتي استفاده کنند.

معاون فناوري اطلاعات وتجارت الکترونيک ضلع چهارم اين سامانه را وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور اعلام کرد و افزود : مجري و ناظر انتخابات به وسيله اين سامانه مي تواند نظارت لازم را در تبليغات فضاي مجازي انتخابات داشته باشد و در ضمن تمام اطلاع رساني هاي رسمي ستاد انتخابات کشور به کانديداها و انتشاردهندگان محتوا از طريق سامانه بيتاک انجام مي شود.

وي درباره الزامات قانوني استفاده از سامانه بيتاک نيز با اشاره به دستوالعمل فعاليت هاي تبليغاتي انتخابات در فضاي مجازي ، تاکيد کرد: اين دستورالعمل به استناد قانون مجازات اسلامي ، قانون جرايم رايانه اي و همچنين مصوبه بيست و هفتمين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي در تاريخ 1394/11/24 تهيه و ابلاغ شده است و تمام کانديداها و اعضاي مرتبط با تبليغات انتخاباتي در حوزه فضاي مجازي ملزم به اجراي آن هستند.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شرکت ملي پست ، مسوول طراحي ، راه اندازي و پشتيباني سامانه بيتاک

نجفي با اشاره به اينکه اين دستورالعمل با 16 ماهده و 5 تبصره به تصويب رسيده است ، افزود : در ماده 10 اين دستورالعمل به الزام استفاده از بستر يکپارچه تبليغات اننتخابات کشور " بيتاک " اشاره شده که مسووليت اين سامانه به صلاحديد ستاد انتخابات کشور به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شرکت ملي پست ايران سپرده شده است .

وي  با اشاره به اينکه اين نخستين باراست که اين سامانه براي انتخابات معرفي و آغاز بکار مي کند ، تاکيد کرد: اما با اين حال تمام زيرساخت هاي مورد نياز براي سامانه بيتاک آماده بود و به دليل تاخير در ابلاغ آيين نامه اين کار با کمي تاخير راه اندازي شد و در حال حاضر براي نخستين بار در کشور اطلاعات تمام کانديداهاي انتخابات و صفحات شخصي آنان به صورت رسمي در سامانه بيتاک و تحت نظارت ستاد انتخابات کشور منتشر شده است .

نظارت ستاد انتخابات کشور بر فعاليت تبليغاتي در فضاي مجازي از طريق سامانه بيتاک

معاون فناوري اطلاعات وتجارت الکترونيک در پاسخ به سوالي در زمينه  ضمانت اجراي اين دستورالعمل نيز تاکيد کرد : ستاد انتخابات کشور بر تمامي فرآيند انتخابات از آغاز تا پايان نظارت و اعمال قانون دارد و در حال حاضر با همين سامانه و سازو کار هاي نظارتي ديگر خود اين حوزه را پايش و نظارت مي کند  و اگر تخلفي در اين حوزه مشاهده شود توسط سازو کارهاي مربوط به آن رسيدگي مي شود.

وي درباره وظيفه شرکت ملي پست ايران در رابطه با سامانه بيتاک نيز اينچنين توضيح داد : براساس قانون اساسنامه جديد مصوب مرداد ماه سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي ، براي شرکت ملي پست ايران و وزارت ارتباطات تکاليفي در حوزه فعاليت  درفضاي مجازي در نظر گرفته شده است و ورود وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شرکت ملي پست ايران نيز به درخواست ستاد انتخابات کشور و در راستاي تکاليف قانوني خود بوده است.

نجفي تصريح کرد : شرکت ملي پست ايران در محتواي توليدي هيچ دخل و تصرفي ندارد و به عنوان زيرساخت ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور اين بستر را فراهم کرده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو